WCZESNA INTERWENCJA
od 0 do 6 roku życia
1. DIAGNOZA
- badania diagnostyczne określające poziom rozwoju psychomotorycznego, poziomu rozwoju mowy, lateralizację,
- badanie gotowości szkolnej przed rozpoczęciem nauki w klasie I, ustalenie form pomocy dla dziecka i jego rodziny,
- badania przesiewowe wzroku i słuchu na terenie przedszkoli.
2. TERAPIA
- indywidualna terapia psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna dla dzieci z deficytami rozwojowymi oraz ukierunkowana na problem.
3. PORADY I KONSULTACJE
- konsultacje z rodzicami, nauczycielami i z innymi specjalistami (w tym ze środowiska medycznego),
- porady dla rodziców, nauczycieli i wychowawców dotyczące prawidłowości rozwojowych, możliwości wspomagania rozwoju dziecka,
- doradztwo w organizowaniu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych i innych specjalistycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym na terenie przedszkoli.
4. DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNO-SZKOLENIOWA
- szerzenie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej dotyczącej prawidłowości rozwojowych dzieci poprzez m.in. internet i publikacje prasowe, ulotki, materiały opracowywane dla rodziców, itp.,
- wskazywanie możliwości uzyskania różnorodnej pomocy w przypadku nieprawidłowości rozwojowych.
5. WYKŁADY, PRELEKCJE, WARSZTATY
dla rodziców i nauczycieli w celu:
- wspomagania wychowawczej funkcji rodziny i przedszkola,
- wspomagania wszechstronnego rozwoju dzieci,
- wspierania w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
6. REALIZACJA ZADAŃ
Przy współpracy z:
- służbą zdrowia,
- placówkami opiekuńczo-wychowawczymi,
- Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie,
- ośrodkami pomocy społecznej w rejonie działania Poradni,
- sądem,
- przedszkolami,
- innymi instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.
7. OPINIOWANIE
W Poradni wydawane są:
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od momentu wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole,
- opinie w sprawie:
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie przedszkola,
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły,
- odroczenia rozpoczęcia obowiązku szkolnego.
8. ORZEKANIE
W Poradni wydawane są orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci wymagających specjalnych form i metod
pracy.