LOGOPEDIA
1. DIAGNOZA
BADANIA LOGOPEDYCZNE są przeprowadzane celem wczesnego rozpoznania i ukierunkowania działań terapeutycznych. Obejmują w szczególności dzieci z:
- różnego typu zaburzeniami artykulacyjnymi,
- afazją i dyzartrią,
- mózgowym porażeniem dziecięcym,
- dyslalią,
- wadami rozwojowymi,
- zespołem Downa,
- rozszczepem podniebienia,
- dysfagią,
- zaburzeniami rozwoju psychoruchowego
- urodzone przedwcześnie,
- obniżonym napięciem mięśniowym,
- zaburzeniami procesów funkcji pokarmowych,
- słabymi odruchami orientacyjnymi,
- zagrożeniem autyzmem,
- upośledzeniem umysłowym,
- trudnościami w czytaniu i pisaniu,
- jąkaniem.
2. TERAPIA
- obejmuje całość specyficznych, zamierzonych oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania (od prostych wad wymowy do niemożności mówienia włącznie).
3. PORADY I KONSULTACJE
- dla rodziców, nauczycieli i innych specjalistów.
4. DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNO - SZKOLENIOWA
- szerzenie wiedzy nt. nieprawidłowości w rozwoju mowy, wad wymowy, zaburzeń mowy oraz trudności w czytaniu i pisaniu uwarunkowanych wadami wymowy,
- publikacje artykułów w lokalnej prasie.
5. WYKŁADY, PRELEKCJE, WARSZTATY
rodziców i nauczycieli, dzieci i ich rodziców w celu:
- zachęcania rodziców do systematycznych ćwiczeń poprzez zabawę w ramach profilaktyki logopedycznej,
- szerzenia wiedzy nt. nieprawidłowości w rozwoju mowy, wad wymowy, zaburzeń mowy oraz trudności w czytaniu i pisaniu uwarunkowanych wadami wymowy.
6. REALIZACJA ZADAŃ
Przy wspólpracy z:
- przy wspólpracy ze służbą zdrowia.
7. OPINIOWANIE
W Poradni wydawane są:
- opinie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej w sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną.
8. ORZEKANIE
W Poradni wydawane są orzeczenia:
- o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci wymagających specjalnych form i metod pracy,
- o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci, u których uczęszczanie do szkoły jest znacznie utrudnione lub niemożliwe ze względu na stan zdrowia.